Skrivet av: Alter Ego | 20 februari - 2007

Kategorier – Tags

I wordpress.com så gäller det att tänka lite annorlunda. Det är bra att tänka i förväg hur man vill strukturera upp sin sida så slipper man en massa extra arbete sedan.

När man startar har man ett testinlägg och ett en test kommentar. Dessa kan man radera eller skriva om under Redigera / inlägg

Man har också en huvudkategori döpt till Uncategorized. Förslagsvis börjar man med att döpa om den till något mer lämpligt kanske Allmänt, eller Blandat.

Nästa steg är att tänka sig, Vad kommer jag att skriva om och därefter skapa lämpliga Kategorier. Kategorierna i WPc är nämligen sökorden sk. Tags hur andra hittar dina inlägg via WPc och Technorati ( som är den pingtjänst som pingas automatiskt )

Skriver man om Samhällsfrågor, så är en lämplig kategori just Samhälle. Sen kan man bygga upp underkategorier kring det.

Skriver man om musik, har man katalogen musik och kan ha underkategorier t.ex pop, melodifestival eller vad man nu skriver om.

Du kan kolla vilka sökord som används mycket just nu på WPc bloggar.

För att skapa Kategorier/sökord/tags så går man in till Redigera/Kategorier Väljer länken Lägg till skriver Ett kategorinamn Ex. Media.

Vill man sedan dela upp det lägger man till en ny kategori t.ex Aftonbladet och väljer sedan Kategorigrupp, Media. Då har man fått en underkategori till Media och så kan man hålla på att bygga upp sina sökord/tags.

När man sedan skriver ett inlägg så bockar man för varje kategori som inlägget passar i.

Ett tips: Skriv inte, sökord/kategorier som t.ex kalle06 , fundera över hur många som skulle söka på det ordet.

Blev du hjälpt av detta? Länka gärna eller lägg till i bloggroll så andra kan få hjälp

Andra bloggar om: , , ,


Responses

  1. […] Kategorier – Tags […]

  2. En fråga: Är det möjligt att lägga in en underkategori under flera tags? Ex. skulle jag vilja ha en som syns både under Asperger och under filosofi. Går det eller måste jag ha dubbla kategorier?

  3. Bra fråga trollhare, men jag tror inte det går, eftersom man bara kan välja en moderkatalog.

    På många teman så syns inte heller underkategorier som just underavdelningar. Vet ej om det är en miss av de som kodat temana. Men det kan hända att när man byter temat så syns underkategorier eller tvärt om så ligger de som vanliga separata kategorier.

    Men eftersom kategorier också är tags i WPc, alltså sökorden, så kommer inlägget att finnas i varje kategori man bockar för.
    Därför ska man vara noga med vad man bockar i att t.ex konstant bock för recept, om något handlar om kläder bli alltså helt galet, inte bara för att det ‘lurar’ besökare som söker efter något speciellt ord.
    Det lurar också sökmotorer som faktiskt jämför såväl rubriker som textinnehåll med tagsen.

  4. interesting

  5. Interesting…

  6. Hej!
    Jag får inte mina kategorier att synas under mina inlägg. Hur gör jag?

  7. Jag skulle vilja presentera mina inlägg på olika sidor utifrån vilken kategori de tillhör.

    Om jag tex har 3 sidor: böcker, djur, webb skulle jag vilka kunna lista alla blogginlägg som jag har kategoriserat som ”böcker” på den sidan. Jag får inte till det. Jag kan förstås skapa en länk till en viss kategori, men det är alltså inte det jag vill.

    Går det? Vet du?

  8. mina kategorier syns inte under mina inlägg, hur gör man för att fixa det?🙂

  9. I rarely leave comments, but I read a few of the responses on this page Kategorier
    – Tags | WordPress Blogguide på svenska. I do have 2 questions for you if it’s allright. Could it be just me or do some of these comments look like they are coming from brain dead individuals?😛 And, if you are writing at other places, I would like to keep up with everything new you have to post. Would you make a list of the complete urls of your social networking sites like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?

  10. inininniininininnininin gllar ap bertiil

    • okej, innininin

  11. Hej!

    Jag fattar inte vart jag ska kunna hitta Redigera/Kategorier och länken Lägg till på min wp sida….

    mvh

    http://lin.orebroyga.se


Kommentera

Kategorier

