Skrivet av: wpchjalp | 1 april - 2007

Pinga automatiskt till Bloggportalen

Vem skriver du för? Dig själv ja visst, men jag är övertygad om att du vill att andra ska läsa det du skriver också.

Att blogga handlar det ju mer än om att blogga/skriva dagbok för sig själv. Vi kan ta ett exempel.
Jag läser ett inlägg där Kalle skriver att han har snökaos i Xstad. Kalle bloggar på en helt annan portal eller kanske till och med på egen domän. Men han har pingat sitt inlägg på t.ex nyligen, därför såg jag det på Knuff.

Nu vill jag skriva ett inlägg om att i min stad så har faktiskt våren kommit ( relaterat inlägg ) Alltså skriver jag att Kalle bla bla ( perma/direktlänk till hans inlägg ) har snökaos …
Jag skriver mitt inlägg och sen så lägger jag naturligtvis också en trackback till honom också FÖR ATT påtala för honom ( och andra intresserade ) att jag skrivit något relevant till hans inlägg.

Alltså perma/direktlänken syns hos mig medan trackback länken syns hos honom, båda är lika viktiga!

WordPress.com bloggarna, har ingen automatisk funktion för att pinga, utan man har fått sköta det själv till olika sidor. Men Daniel , kunnig som han är har fixat en tjänst som sköter det hela automatiskt bara man anmäler sin blogg.
Jag har gjort en hjälpguide hur man anmäler sig, det är inga svårigheter alls.

Vill du att så många som möjligt skall läsa dina blogginlägg så är pinga A&O !

Är du registrerad på Bloggportalen? Då har du säkert upptäckt att det kan ta flera timmar innan ditt inlägg blir synligt och har många skrivit så är det inte säkert att det ens kommer upp. Nu har även BP skapat en pingtjänst,
MEN för WPc bloggare så måste man pinga manuellt!?… onödigt! Du KAN pinga automatiskt om du anmäler dig till Daniels Pingtjänst!

Anmäl dig först.
Skriv sedan ett inlägg
Logga in på Bloggportalen och tryck pinga
På vänster sida längst ner kommer det upp en pingurl http://ping.bloggportalen.se/BlogPortalPing/ping/ditt id/ett nummer
Kopiera detta och loggain på ditt Rss Pinga konto
Gå till fliken Mina servrar och lägg till
Namn: Bloggportalen
Ping-URL: kopiera in den kod du fick på bloggportalen och tryck spara.

Nu är allt klart och du behöver inte pinga manuellt mera!

Om du inte vill ha läsare – bry dig inte om att pinga !🙂

UPPDATERING 6/4

Daniel, har gått ut med ett meddelande, för dig som har flera bloggar registrerade så behöver Ni gör en ändring!
Har du flera bloggar registrerade på Bloggportalen, så måste du aktivt välja vilken blogg som skall pingas med vilken pingurl.

Logga in på ditt RssPing konto gå till mina servrar, öppna en av bloggarna, genom att klicka på länken och välj därefter Ändra. I rutan *för en speciell blogg* väljer du rätt blogg för rätt pingurl och trycker därefter Uppdatera.

Andra bloggar om: , , , , ,


Responses

  1. Hej!
    Jag har ett problem. När jag försöker pinga min blogg på Bloggportalen så får jag följande meddelande: Tyvärr så fungerade inte ditt ping, vg. kontrollera att du har minst en Blogg och att denna Blogg har ett RSS/Atom-flöde som validerar.
    Vad kan det vara för fel?

  2. Jag får timeout när jag försöker pinga min blogg.

  3. Hej, jag har ett problem, när jag försöker pinga min blogg på bloggportalen så kommer där upp texten ”Tyvärr så fungerade inte ditt ping, vg. kontrollera att du har minst en Blogg och att denna Blogg har ett RSS/Atom-flöde som validerar”.
    vad är det för fel ?

  4. samma fel här …..


Kommentera

Kategorier

