Skrivet av: wpchjalp | 2 april - 2007

Bilder i inlägg

Hur saker och ting visar sig i ett inlägg eller för den delen, hela layouten på bloggen styrs av en fil som kallas CSS. I den finns färger, fonter, textstorlekar, kolumner osv.

Så vill man testa sig fram, så byter man teman till man får något man gillar. Det man skrivit/sparat påverkas inte av att man byter teman, alla inlägg, kommentarer etc. ligger i databasen.

Nu har jag fått frågor hur man tar bort ramen som blir på bilder, temat som används är MistyLook och den ger en grå skuggram runt bilderna, till skillnad mot länkramar.

Bilden man ville ha in var en gif, som skulle flyta mot den vita bakgrunden.

Normalt sett så behöver man bara, bocka för att det inte skall länka och i värsta fall gå in i Code vy och och leta reda på bildurlen och lägga till Border=”0″. Det var så jag förklarade, men det visade sig att det inte fungerade, så jag kollade upp temat i CSS filen och mycket riktigt, Theme skaparen  har valt att alla bilder ska ha en skugga runt bilderna och då går det inte att komma ifrån det eftersom skuggan bygger på en bild och inte en kod. I gratisversionen man här använder så har man inte möjlighet att mixtra med filerna själv.
mistlookshaddow.pngSå i detta tema kan man helt enkelt inte få bort skuggramen utan måste byta tema för att bli av med det.

Andra bloggar om: , , , , ,


Responses

  1. Tack för hjälpen🙂

    Jag får väl dras med ramen..
    Sörjer egentligen inte då det gör ingenting om det är en ram runt foton.
    Gillar temat så vill egentligen inte byta för att få bort ramen runt animerade bilder…

    Om jag byter tema.. kommer dom ändrigar jag gjort som egna rubriker på sidbar Widgets att vara kvar?
    ja det jag har ändrat som ovanför kalendern och så..

  2. tack för hjälpen A.E sofia

  3. Jag har en annan fråga, jag får av någon anledning inte in mina bilder längre, det händer ingenting.
    Samtidigt så har ”den där raden med fet stil, kurstiv stil m.m.” försvunnit , jag pratar alltså om sidan där man skriver sitt inlägg, jag har klickat på Visual men det händer absolut ingenting!!!! Please Help!!!!
    Hoppas på snar hjälp!!!
    Curlingmormor

  4. Du kan ha kommit åt wysiwyg inställningen. Den har du under Användare/Din profil den rutan måste vara ibockad.
    Det kan vara därför du inte får in bilderna, för då måste du koda in dem istället.

    Ett annat tips är Om det inte funkar, så töm din cach då det kan vara det som spökar. Det gör du i webläsaren under verktyg/internet-alternativ i IE och Verktyg/inställningar/sekretess i Firefox

  5. http://puffeltufflan.wordpress.com/2007/05/04/nu-behover-jag-oversattningshjalp-pronto/

    Tackar på förhand!!🙂

    Ha det allra bäst!🙂

  6. jag har dom jag har loggor till på min sida..
    Har du lust och kolla och om du kan se om jag har automatisk ping…
    Men när jag skev ett inlägg så syndes den inte på nyligen.se förens jag pingade manuellt
    *Suck* el så var jag för snabb..

    När man ite är insatt så är detta hebeiska för mig..
    Ha förståelse för knäppa frågor *ler*

    Tack!

  7. …glömde!!

    Hur använder man rss.ping?
    Kan du förklara som till en fem åring tack, hehehe

  8. Frågade Daniel och du är med, men däremot har du inte bloggportalen, med eller om du är med i tjejblogg. Dessa måste du lägga till på ditt konto med de koder du har fått från dem.
    Kolla den här hjälpen
    https://blogghjalp.wordpress.com/2007/04/01/pinga-automatiskt-till-bloggportalen/

    Blogupdate får du också lägga till manuellt ( på egen server)
    med t.ex. adressen
    http://blogupdate.org/sverige/ping/familj+downs

    Det kan ta några minuter innan det kommer fram på nyligen, först måste det ha autmatpingats och det kan ju ta 10 min om du skrev inlägget i ‘sök skarven’

    Rss ping använder man inte alls mer än att man anmäler sig + lägger till ev. personliga pingar som jag nu skrivit om.sedan behöver man inte bry sig om det mera. Så dina ‘knappar’ är bara reklam för var du är med.

    Ett tips är att lägga till
    http://rssping.wordpress.com bland favoriter
    Vill du hålla reda på nyheter etc. så lägg till i en feedläsare
    http://rssping.wordpress.com/feed/

  9. Gum. The problem is the message that this kind of gift sends.
    Utilize great tiongkok along with cups instead of disposable discs,
    cups, and also plastic material utensils.


Kommentera

Kategorier

