Skrivet av: wpchjalp | 25 maj - 2007

Tips för att lära sig wordpress

När man har en blogg på wordpress.com, så är det inte mycket mer man kan göra än att skriva sina inlägg. Styra själva layouten och möjlighet att ha en massa extra funktioner och finesser har man inte. Då måste använda sig av verktyget wordpress och dessutom ha en egen domän.

En domän är billig idag, kostar inte många hundralappar per år, men många ser det inte som någon större vits eller ens vågar skaffa sig en domän för att de tycker det verkar svårt.
Allt jag lärt mig har jag lärt mig själv, genom ett ständigt läsande av engelska texter. Fulllärd blir man aldrig och det är mycket jag inte begriper ett dugg av, men jag tragglar på varje dag.

Nu har jag hittat ett nytt sätt att lära sig på, även för mig. Man kan installera en server lokalt och testa sig fram på och  för att lära sig hur wordpress är uppbyggt och allt man kan göra. Så jag har påbörjat lite steg-för-steg lektioner, ifall du vill lära dig mera.
Finessen är att allt sker på ens egen dator alltså så saboterar man ingenting som finns på nätet. Eftersom wordpress bygger på php filer, så ser man inte ändringar man gör såvida man inte har en server/databas, till skillnad mot vanlig html kodning när man direkt kan se vad man gör i ett htmlprogram.

Är du intresserad så börjar det här, med hämtning av själva server programmen som behövs.

Andra bloggar om: , , , , , ,


Responses

  1. Är det TeamViewer du menar?
    Om man sen vill börja testa att designa en blogg i WordPress eller Jomla – vart klickar man då – för att komma igång, så att säga.

  2. I’m curious to find out what blog platform you are using? I’m experiencing some small
    security problems with my latest blog and I’d like to find something more safe. Do you have any solutions?


Kommentera

Kategorier

