Skrivet av: wpchjalp | 28 juni - 2007

Trackbacks och permalänkar

På förekommen anledning så tänkte jag det kan vara bra att påtala skillnaden mellan trackback och permalänkar.

Om du länkar till någon i t.ex en bloggroll, så syns detta endast hos mottagaren i dennes interna statistik. Likaså om du i en text länkar till förstasidan till någons blogg, dvs. basurlen som i detta fall är https://blogghjalp.wordpress.com.

Vill du i en text länka direkt till ett inlägg så måste du använda permalänken på dennes inlägg. Hur den ser ut beror lite olika på vilken sorts  länkning man ställt in för. Medan andra portaler inte har möjlighet  att välja.

WordPress. com och övriga wordpress kan t.ex ha permalänk som är som datum/rubriknamnet, eller som artikelnummer, månad/datum.
Man får titta efter Perma/direktlänk

Trackback däremot, används inte i själva inlägget när man länkar. Använder du dig av trackback i en wordpress.com blogg så kan det vara för att du t.ex i själva texten har skrivit en hänvisning till själva bloggen, men vill också trackbacka till ett inlägg, vilket då oftast dyker upp som en textsnutt av det du skrivit hos den andrss kommenterar eller som en länkt till din text.  ( det gör även en permalänk hos de flesta portaler )
Då skall du skriva in trackbackadressen i rutan nedanför, där du skriver ditt inlägg som har namnet Trackbackar och ett +, trycker man på det så öppnas en ruta att skriva in trackbackadressen på.

Trackbackadressen för wordpressbloggar slutar är som permaadressen men slutar på /trackback/

Länkar man t.ex till Aftonbladets bloggare så måste man, använda sig av trackbackfunktonen, då de inte stödjer permalänkar. Ibland har jag också svårt att få fram en permalänk till blogger konton också. Men det kan också bero på att en bloggare stängt av sin trackbackfunktion. Så kommer du inte fram hos någoon kan du alltid fråga den bloggaren.

Att länka till någon annan inlägg om du skrivit något relevant är ett bra sätt att marknadsföra sig själv, då din egen url visas och folk går då oftast och läser hos dig också.


Responses

  1. Hej! Jag behöver din hjälp nu. Vet inte vart jag ska vända mig. Jag har fått ett hotfull och obehaglig kommentar i mitt’ kryp-in’, typ dagbok. Följande;
    Karin sa,
    juli 2, 2007 at 10:01 pm · Redigera
    Ta upp ditt tvångsmässiga plagierande innan någon av oss tröttnar och låter WordPress stänga ner bloggen.
    Hur ska jag hantera detta? Eftersom jag vet att det jag skriver är mina kännlor? Det är jag! Det måste ju vara någon som är avundsjuk eller något?
    Snälla svara snabbt orkar inte med så mycekt mer skit just nu över det ajg har IRL!/pinglan

  2. Jag tror inte alls du behöver vara orolig, wordpress.com stänger inte av några bloggar. De brukar svara sådant får ni klara ut själva om de ens svarar.

    Det är någon som försöker att skrämma dig på ett fegt och dåligt sätt. Sen kan man undra vilka ‘ någon av oss’ är.

    För det första om du skulle ha plagierat något så är det första man i så fall som drabbad att upplysa om exakt vad som plagierats och hänvisa till orginalkällan och be personen i fråga att genast ta bort detta.
    Kan man bevisa upphovsrätt, och inte detta görs så är det snarare en polisanmälan som då skall göras.

    Nu har jag inte läst din dagbok, men känslor och upplevelser kan delas av många. För att det skall vara plagiat så måste det då vara ordagrant kopierat.

  3. Jag har ett stort problem med länkning. Fick min metroblogg flyttad till WordPress, när jag skriver en artikel och vill länka till en artikel i dagspressen, klickar jag på ” link ” o kopierar in tidningens artikellänk dit, men – den kommer inte in då jag publicerar min artikel. Den syns inte alls i texten jag skrivit. Ibland syns den i min text, före publiceringen, ibland inte. Men aldrig i den publicerade texten. Länken kan alltså inte fångas av någon sökmotor då den ju aldrig kommer ut.
    Jag har gått igenom det mesta, men missar kanske något ” verktyg ” ?
    Svara gärna även till min e:post
    Tack på förhand, har missat många möjligheter p.gr.a. detta.

  4. Good web site! I truly love how it is simple on my eyes and the
    data are well written. I am wondering how I might be notified when a
    new post has been made. I’ve subscribed to your feed which must do the trick! Have a great day!

  5. Your way of explaining the whole thing in this paragraph is
    actually fastidious, all be able to easily understand it, Thanks a lot.

  6. Also one needs to know the power requirements of the radio as these also affect the
    battery life. These radios can either work on analog technology or a
    digital technology. These features include backlights
    as this is a necessary feature that all radios must have as
    the backlight facilitates easy vision in low light or at night.

  7. Quality articles is the important to invite the visitors to pay a visit the website, that’s what this website is providing.

  8. Great goods from you, man. I have be mindful your stuff previous to and you are simply extremely magnificent.
    I really like what you’ve got right here, certainly like what you’re stating and the best
    way by which you say it. You are making it entertaining and you still care for
    to stay it smart. I can not wait to learn much more from you.

    That is really a wonderful website.

  9. Without a vehicle we simply cannot get out to discover a
    fax machine, the fantastic news is that step in the process isn’t longer a problem because loan documents may be signed by the scanned signature online. Everything will likely be done faster as well as as the repaying the money too its straightforward pay back procedures will help you out.

  10. Hello, Neat post. There is an issue along with your web site in internet
    explorer, might check this? IE still is the marketplace leader and a large component to folks will
    miss your fantastic writing because of this problem.

  11. Heya i am for the primary time here. I found this board and I
    to find It truly useful & it helped me out much.
    I’m hoping to present one thing again and aid others such as you aided me.


Kommentera

Kategorier

