Skrivet av: wpchjalp | 14 juli - 2008

För er som använder verktyget wordpress

Det var väldigt länge sedan jag skrev något i denna blogg nu. Det är mest sidan Ställ frågor som är någorlunda aktiv. Inte heller har jag varit aktiv på det svenska forumet för wordpress.com bloggar som jag är moderator för och det beror mest på att det amerikanska samarbetet inte fungerar som de ska och då tröttnade jag. Jag har ingen aning om det finns någon annan som sköter det forumet, men å andra sidan så är forumarbete ideellt och innebär att vem som helst deltar med sina kunskaper.

Tanken med den här bloggen var ju att jag skulle skriva mer utförlig hjälp och guidning när det gäller gratisbloggarna. Samtidigt har jag åtskilliga gånger fått bekräftat att människor har väldigt svårt att se och förstå skillnaden på wordpress och wordpress.com och läser man då inte runt i det som är skrivit så skulle jag i praktiken måste förtydliga det i varje inlägg.

Jag såg att behovet var stort även för de som använder verktyget wordpress på egen domän och har länge lovat att jag skall starta upp guider kring det. Tyvärr har det blivit liggande på min dator och är i stort behov av uppdatering därför har guidemix, inte startat upp än.

Hur som helst, vill jag upplysa er som bloggar på egen domän och använder verktyget wordpress, att det finns ett utomordentligt bra svenskt forum WP-Support Sverige Detta skall alltså inte förväxlas med att få hjälp om man bloggar på wordpress.com (gratisbloggar) inte heller om man köpt till sig rätten att ändra i css filen, för man har ändå inte full tillgång till plugins mm.

Wp-Support Sverige har även en blogg.


Responses

  1. finns massa bra hjälp på engelsa, och kan man inte engelska så e det bara köra google trasnlate som översätter allt till svensk.

  2. Var med och tävla om Rockables nya bok How to Be a Rockstar WordPress Designer och bli ett proffs på WordPress.🙂

    http://ptz0n.se/blogg/webbutveckling/bli-ett-proffs-pa-wordpress/

  3. japp, google translate kan hjälpa med det mesta men de flesta kan engelska

    • Att förstå engelska, jag är 80 år, tyvärr så kan jag inte klara av att läsa engelska,förstå det skrivna. I min skolgång ingick inte skolgång på 40-talet, i mitt arbetsliv ingick inte engelska, i mitt liv som varit hårt arbete och ansvara för att mina barn fick ett bra liv, harmoni, lärdom, ett tryggt hem. Där var orken eller ekonomin räckte till för att gå på kurser i engelska.
      Jag har skapat med mina händer och använt min fantasi och möjligheter för att få livet att fungera och strävat efter att vara en hederlig människa. Att sköta mitt liv.
      Jag är född i Sverige/Stockholm, slussade in/lärde mig de svenska språket och trodde att jag skulle klara mig med det. Vilket visar sig idag när så mycket är på engelska. Som reklam på svensk TV där de inte ens kostar på att översätta till svenska, (OK reklam kan jag var utan, det var bara ett exempel)
      Därför reagerade jag på när när du skriver att de flesta kan engelska. Troligen finns de många människor i min ålder som inte behärskar andra språk än sitt modersmål som är svenska.
      Sorgligt att vi glöms bort, när du skriver att de flesta kan engelska. Kanske är du så ung så du inte kan ana att det har sett annorlunda ut i vårt land.
      PS jag vill gärna ha blogg, men det är svårt när jag får upp engelska och ska sitta och rad för rad ”translate” på Google DS
      God Jul
      Margit

      • Jag översätter och har små datalektioner med min gamla far som skaffat sig dator på äldre dar. Visserligen är jag utbildare/journalist till yrket men jag tror många barn och barnbarn hjälper till om man bara frågar.🙂

  4. Trevligt att se att det finns fler vänliga själar på internet. Trist att se att denna sida inte varit uppdaterad på mer än ett år bara.

    Själv försöker jag starta upp en egen blogg med hjälp för dem som använder WordPress.

    Ta gärna en titt på den sidan också.

    WordPressGuru.se

  5. Kan man på något sätt ändra bakgrunden i temat ”ocean mist” till en egen bild?
    Tacksam för svar!
    Sara

  6. HEJ!

  7. Tack för tipset om wp-forumet.

  8. Jag försöker att radera min blogg men det går inte, jag får inget bekräftelsemail från wordpress.
    Jag går in på Verktyg > Radera webbplats
    Gör jag fel?
    //Lotta

  9. Hej!
    Trist att sidan inte är så flitigt uppdaterad. Jag håller på att lära mig wordpress och min blogg har adressen: http://www.sunlitnomad.se
    Jag har letat efter bra svenska wordpresshjälpssidor och jag har också en gammal blogg som jag vill radera på wordpress men lyckas inte. Har ni några tips så hjälp mig! Tack!!

  10. Bra sida… !!!


Kommentera

Kategorier

