Skrivet av: Alter Ego | 21 februari - 2007

Tips till Nya bloggare

De som läser min blogg, vet att jag fått förfrågan och tackat ja till att bli moderator för det svenska Forumet på wordpress.com. Allt inom wordpress.com bygger på att frivilliga hjälper till, så för att komma igång med den svenska delen så ställer jag upp, då många tycks ha svårt att förtå och hänga med eller våga fråga på det som skrivs Engelska

Det är meningen att det så småningom även skall bli ett svenskt FAQ, men det krävs också en massa frivilliga som översätter. Under tiden finns det ett utmärkt engelskt FAQ, allt medan jag i denna blogg försöker skriva så mycket jag kan och hinner.

Jag ber samtliga att inte ställa frågor om wordpress i min personliga blogg, gör det här eller på Forumet.

På Forumet tittar jag in flera gånger om dagen och där kan du även få svar från andra, då vem som helst kan svara. Skriver du något här så får jag mail, när något kommit in.

Senaste dagarna har det blivit som ett lämmeltåg från Aftonbladets bloggportal in till wordpress.com. Naturligtvis är det roligt att det blir fler svenska bloggare här, fast det här är egentligen ingen portal i gruppgemenskap, utan var och en bloggar mer för sig själv.

Jag skulle vilja ge några tips i all välmening, inte bara till Ab bloggarna utan till alla som kommer från portaler där man mer är som en liten familj.

Skaffa en bloggsida som Ni döper till pladder eller något, själv har jag i min blogg en sida jag kall för klotterplanket, tyvärr har många svårt för att lära sig att titta sig omkring, utan slänger ner en kommentar eller fråga var som helst i närmaste inlägg.
Många bloggare i den stora bloggosfären accepterar inte personliga *hej , tack och allmänt pladder* i inlägg, vilket kan vara bra att tänka på när och om Ni börjar vandra runt kring andra bloggare än de Ni är vana vid, eller om ni är helt nya på bloggning.

Vill man kan man skaffa en gratis gästbok, jag tycker webbtjanster.se har en jättebra.

Vill man hitta andra svenska bloggare inom wordpress.com, topplistor osv. så har man det dels i sin kontrollpanel men även på sv.wordpress.com

Andra bloggar om: , , , ,


Responses

  1. Väldigt, väldigt bra skrivet. Jag använder min wordpress som är kopplat till min hemsida. Tanken är att wordpressbloggen är mer ”städat” om jag vill marknadsföra mig i framtiden. Aftonbladets blogg är mer vänskapsrelaterat + att jag tycker mycket om deras chattbloggskoncept.

    Jag hoppas dina ord får människor att förstå skillnaden mellan blogg och blogg….om jag får säga så..?

    Med vänliga hälsningar
    Margareth Osju Arverud

  2. Hej
    kom hit från den andra tidningen…är väldigt glad åt din blogg…något liknande saknade jag där. Fick alltid fråga bloggisarna hur man gjorde saker, och sedan när det strulade var det ingen som visste varför. Kommer säkert att vara en av de flitigaste här! (alltså i din blogg)

  3. Hoppas hjälpsidorna kan vara till hjälp för många. Lägg gärna länken i en bloggroll så fler ser att den finns.

  4. Hej, undrar en sak. Vissa personer som lämnar en kommentar, kan man klicka på, så man hamnar på deras blogg. Andra kan man inte…vad beror det på? hur hittar man en sådan?

  5. Det beror på att de inte skrivit in någon web/blogg adress. Alltså finns det inget att länka till.

  6. ny fråga, om jag inte lagt in sidan ”om mig” hur gör jag om jag vill lägga in den? jag letar och letar men hittar inte! Har hittat var jag skriver informationen men inte hur jag får den att visas…

  7. Bra fråga, vet inte om jag svarar rätt nu, men alla teman har inte en *Om mig* sida. Jag antar att du menar informationen som man kan skriva in under profilen, och den ser nog andra om de klickar på ditt namn eller avatar, t.ex när de är i forum etc.

    Finns det inte en about, sida i temat så skapar man en sida själv och döper den till något lämpligt. Den lägger sig antingen i kolumn och / eller i toppen av sidan.

    Precis som jag har externa sidor hos mig, Hitta hjälp, Om Blogghjälp och Ställ frågor. Den sista är för övrigt tänkt just för att man ska ställa frågor som inte hör till själva inlägget så andra också lätt kan hitta olika frågor/svar.

  8. Hej. Det var en trevlig sida du har slängt ihop här. Tack för tipsen. Det är kul att man kan läsa om så mycket i så många olika bloggar. Här i din blogg har du många trevliga inlägg. Ha en bra dag!

  9. Undrar en helt annan sak:
    Har sett att du och andra har haft stora citattecken som ligger mitt i sidan och sedan själva citatet… om du förstår hur jag menar. Hur gör man det? / tacksam för svar

  10. Det är lite olika för olika teman var det blir för ”blockqoute” tecken.
    Men har temat något speciellt tecken, så måste du in i Kod läget när du gör ditt citat.
    Ställ dig där du ska ha citatet, tryck på knappen b-quote, skriv/klistra in citatet och tryck sluttagg /b-quote.

    Gå tillbaka till visningsvyn så ser du att det blivit skillnad om funktionen finns

    För detta tema blir det såhär, eftersom jag kan editera i mina kommentarer så kan jag gå in i redigera menyn

  11. Tack för svaret, ska testa det!

  12. Hej på dig!

    Vart lägger man in koden till Blogportalen på WP?
    Just nu har jag det i ett inlägg… Har provat att sätta det under länkar.. men när jag sparar så försvinner det mesta av koden..
    Förklara det gärna enkelt *skratt*

    Tacksam för hjälp!
    Ha det allra bäst!
    Puff…

  13. Klurade ut det själv😀

  14. Sorry, har varit bortrest ett par dagar och inte haft någon tillgång till dator, så jag kunnat svara.
    Ser att du löste det själv.

    Man skall alltså lägga in koden i en text widget och ett tips är att skriva border=0 där bildurlen är så slipper man den blå ramen runt om.
    Vill man även ha en direktlänk till sin sin bloggportalsida så kan man göra en textlänk dit.

  15. Joo, när man sätter in en bild i inlägget
    så får man olika alternativ..
    Thumbnail el nått sånt, hehe
    Hel bild
    el länk

    och sen är det lite till

    Nu undrar jag
    Hur får man in en bild UTAN denna ram som tillkommer?
    Om jag har tex en bild på stjärnfall så vill jag att den flyter in i inlägget UTAN ram…

    Åhh, är så dåligt på sånt här och ännu sämre på att förklara vad jag vill egentligen..
    hoppas du fattar någonting av mitt svammel? hehe

  16. Börjar med ett litet Ps … Finns en länk högst upp till höger på sidan Ställ frågor , använd gärna den🙂

    Tumbnail = då visas små bilder och dessa blir klickbara så kan man se de i sin helhet, vilket är bra då många gånger en stor bild blir blickfånget istället för texten man vill ha fram.
    ( se till att du har källa, ikryssad under Presentation/Extras )

    Hel bild är just hel bild

    Länk= då länkar den till bildkällan och jag tror det är då du får den blå ramen runt. ( bocka av )

    Själv använder jag bara hel bild eller tumnagel, beroende på vilken sorts bild jag använder.
    Använder man tumnagel (liten bild) och för musen över så ser man en förhandsvisning av bilden, gäller också vanliga länkar man ser sidan då.

  17. Ok…

    Jo har förstått allt detta..
    men just det är jag har sett hos andra bloggare..
    att en ev ram inte finns runt bilden..
    Du vet hjärtorna jag har i ett inlägg hos mig..
    http://puffeltufflan.wordpress.com/2007/03/31/att-har-respekt-for-den-andra-manniskan/
    jag skulle vilja att hjärtorna liksom kommer ingenstans i från..
    Det gör ingenting när man har foton och så..
    men just när det är sådanna fjompbilder animetrat och så.. då går effekten lite förlorat med denna ram

    Ok, ska använda länken nästa gång😀

    tack för din hjälp!

  18. ok, kollade – antar att bilderna i ditt tema automatiskt får den gråa kanten runt om?
    kollade på själva bilden i IE och då var ingen kan runt.

    Du har förmodligen glömt att bocka för Link to .. Ingen

    Enklast blir nog om du tar bort bilden och lägger in den igen, den ligger ju redan uppe om du trycker på fliken bläddra när du redigerar inlägget och MARKER Ingen, under link to

    Alternativt kan du du titta i koden under Code och skriva dit border=0

    kollade din kod du ska skriva in det där det står img src=”http://puffeltufflan.files.wordpress.com/2007/03/3192_r5wa6wm7qy2jf5g.gif” alt=”3192_r5wa6wm7qy2jf5g.gif”
    EFTER .gif lägger du till BORDER=”0″

  19. Nej, har bockat för ”ingen”

    och resten fattar jag inte alls *skratt*

    Tack iaf för din hjälp😀

    Ha det gott!!

    Kram!

  20. […] « om Automatpinga wordpress.com bloggarpuffeltufflan om Tips till Nya bloggarewpchjalp om Tips till Nya bloggarepuffeltufflan om Tips till Nya […]

  21. Nu hittade jag hit. Ska lägga sidan i rollern eller vad det heter. Bra att du finns!

  22. Hej

    Kanske har du skrivit om detta, o jag sökt dåligt. Dumt i så fall- Men jag har just börjat blogga. O så hitta jag ett kul test hos barnboksklubben. O då man gjort det säger de hjälpsamt att man kan lägga resultatet i sin blogg. Bara klistra in nedanstående.
    Så jag kopierade. O klistrade in. Först såg jag inte den lilla fliken kod – utan klistra in på vanliga skrifliken. Hm det ble ju bara koden i klartext. Men nu har jag klistrat in den under kod. O sparat. O då blir det inget. O när jag öppnar fliken igen är all texten borta o det står bara code två ggr.

    Jag känner mig fumlig o vore tacksam för hjälp


Kommentera

Kategorier

